Desiree Andersen

Løpe halvmaraton til våren? Slik burde du trene i desember!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Les mer om min Online Løpegruppe HER

Fremdeles i november er det lett å tenke at løpet du skal løpe i april eller mai er langt unna. Men OFF SEASON er ikke pause, det er nå du virkelig har muligheten til å legge et ekstra godt grunnlag før opptreningen starter for alvor i januar!

Jeg skal løpe mitt første løp i april 2024, og sammen med medlemmene i STERKERE LØPER har jeg brukt november og straks desember på å fokusere på økter som øker Vo2 MAX (altså ditt maksimale oksygenopptak) og så klart styrketrening som faktisk gjør deg STERKERE!

Hvorfor er det viktig å trene disse to tingene før treningen mot løpsesongen starter?

VO2 max er den største mengden oksygen som kroppen kan ta opp og utnytte i løpet av ett minutt. En høyere VO2-maks betyr at kroppen din kan levere mer oksygen til musklene dine når du løper, noe som gir deg evnen til å løpe fortere og over lengre tid.

Ønsker du å forbedre tiden din på en 10 kilometer eller halvmaraton kan det å øke ditt maksimale oksygenopptak være et lurt sted å starte! Og i desember er dette altså hovedfokuset på løpedelen av STERKERE LØPER!

En sterkere kropp er ikke bare en kropp som holder deg skadefri, den vil også ser mer atletisk ut, hjelpe deg løpe raskere, lengre og med mer POWER fra start til slutt!

At løpere ofte nedprioriterer styrketrening er ingen hemmelighet. Men med STERKERE LØPER programmet lærer jeg løpere hvordan de skal trene riktig for sine mål, og ikke mist at riktig og strukturert trening faktisk gir resultater!

Ikke vent til nyttår! Vi har oppstart 1 gang hver måned.

Se neste oppstart HER!